arkadaslar bir baska sitede rastladigim bu yaziyi sizinle paylasmak istedim bu konudaki fikirlerinizi ogrenmek isterim; ABD KIZ-ERKEK AYRI EGITIMI TESVIK EDIYOR Devlet okullarindaki kotu gidise cozum arayan ABD hukumeti, karma egitimi masaya yatirdi. Cesitli donemlerde yapilan arastirmalarla ogrenciler, ogretmenler ve okul idarecileri dinlendi. Karma egitimin bircok soruna yol actigini tespit eden yonetim, kiz ve erkek ogrencilere ayri siniflar acilmasini tesvik ediyor. Uygulamanin egitimde kaliteyi yukselttigini goren pek cok devlet okulu da ayri sinif acmaya basladi. 1995 yilinda 3 devlet okulunda yurutulen ayri egitim uygulamasi, gunumuzde 253 okula cikti. 51 okula ise tamamen kiz ya da erkek ogrenciler aliniyor. 200 okulun daha kiz-erkek ayri egitim yapmak icin basvuruda bulundugu ogrenildi. Yapilan arastirmalar, kiz ve erkeklerin ayri siniflarda bulunmasinin getirdigi faydalari gozler onune serdi. Ogrencileri mesgul eden eglence, kavga, suc isleme, vakti bosa harcama, taciz ve gebelik gibi olumsuzluklarin ayri egitim veren okullarda en aza indigi gozlendi. New York Harlem'de 2003'te yapilan bir calisma dikkat cekici sonuclar ortaya cikardi. Buna gore, ergenlik cagindaki cocuklarda hamile kalma orani sadece kizlarin okudugu okullarda 40'ta 1 iken, karma egitim veren yerlerde 3'te 1. Karma okullara giden kizlar nasil gorundukleriyle, sadece kiz okuluna gidenler ise kim olduklari ile daha cok ilgileniyor. Ayri okula gidenlerin kendine guven oranlari da yuksek. Amerika genelinde kiz okullarina giden ogrenci orani yuzde 2. ABD Senatosu ve kongredeki kadinlarin yuzde 20'si sadece kizlarin gittikleri okullardan mezun olmus. Ogrencilerin aldigi test sonuclari ve gozde universitelere yerlesme oranlari da ayri egitimin yapildigi okullardaki basari oraninin yuksek oldugunu gosteriyor. Uygulamanin hem ogretmenleri hem de velileri rahatlattigi belirtiliyor. Ozel okullarin yuzde 7'sinde kiz-erkek ayri egitim verildigine de isaret eden egitim uzmanlari, 20 yil icinde karma egitim yerine kiz-erkek ayri egitim veren okul sayisinin 5 bini bulabilecegini dile getiriyor. New York'ta 9 devlet okulu tamamen kiz-erkek ayri egitim veriyor. Chicago, Dallas, Seattle ve Washington DC'de kiz-erkek ayri siniflarin bulundugu devlet okullari var. Gelecek yil, Miami, Atlanta ve Cleveland'da da bu uygulamaya gecilmesi planlaniyor. Wisconsin eyaletinde kiz-erkek ayri siniflari olan 3 okul bulunurken, velilerden gelen talep uzerine bu sayinin artirilacagi kaydediliyor. Amerika'da simdiye kadar ayri sinif uygulamasina sadece beden egitimi ve cinsel egitim derslerinde izin veriliyordu. Yeni kurallar getirilerek bu alan genisletildi. Okul yonetimi, ogrencinin basarisini olumlu etkileyecegini dusundugunde, istedigi derslerde kiz-erkek ayri egitim verilmesine karar verebilecek. Kiz ve erkek siniflarina kayit cocugun istegine gore yapiliyor. Bu sinifa kayit yaptirmayip karisik siniflarda okuyan ogrencilere de ayni sekilde egitim verilmesi zorunlu kiliniyor. Kiz-erkek ogrenme farki Bilim adamlari kiz ve erkek ogrenciler arasinda ogrenme farkliliklari olduguna dikkat cekiyor. Yapilan arastirmalar, ogrenmede degisik adimlarda ilerleyen iki grubu yan yana getirmenin cok akillica olmadigini gosteriyor. Bir arastirmaya gore (Non-academic -or extra-academic- benefits of single-sex education) erkek ogrenciler dersi hareketli islemeyi, derste aktivite olmasini isterken, kiz ogrenciler kendilerini sakin bir ortamda ifade etmeyi tercih ediyor. Kiz ogrenciler etrafta erkek ogrenciler oldugunda utangac bir tavir sergiliyor ve yanlis yapmaktan cekiniyor. Bilim adamlari, erkek ve kadin beyin yapisinin da farklilik gosterdigini soyluyor. Bu konuda yapilan calismalar kizlarin dil ogrenimine ve sozlu iletisime, erkeklerin ise el becerisi ve hesaplamaya daha yatkin oldugunu gosteriyor. Okullarda ayri siniflarin acilmasini elestirenler ise bu uygulamanin yerine egitimi gelistiren degisik metotlarin bulunmasini istiyor. Asil problemlerin gozden kacirildigini, egitimde kalitenin yukselebilmesi icin fiziki sartlarin duzeltilmesi gerektigini savunuyor. Ogretmenlerin sorunu: Motivasyon Atlanta Universitesi tarafindan yapilan bir arastirma, ogretmenlerin okulda en cok zorlandiklari uc seyi; ogrenci motivasyonu-davranisi, sinif yonetimi-disiplin ve idari isler olarak siraliyor. Ogrencinin dersi anlamasi icin motivasyonun onemi uzerinde duran egitimciler, kiz-erkek ayri sinif uygulamasinin motivasyonu saglamada onemli bir uygulama oldugunu belirtiyor. Valiye gore New York'ta egitim iflasin esiginde New York Valisi Eliot Spitzer, 2008 butcesinin 120,6 milyar dolar oldugunu acikladi. Butceden okullara ayrilan payi 1,4 milyar dolar artiran Vali Spitzer, buna ragmen eyaletin egitim sisteminin iflasin esiginde oldugunu kaydetti. Eyaletin her kamu okul ogrencisi icin yillik 13 bin 500 dolar harcadigini kaydeden Spitzer, buna ragmen ogrencilerin sadece yuzde 61'inin mezun olduguna dikkat cekti. Chicago'daki okul mudurlerine not Chicago devlet okullarinin mudurleri 2003 yilinda yururluge giren yasa ile mercek altinda tutuluyor. Yetersiz oldugu belirlenen mudurlere bir sene boyunca danismanlik hizmeti verilerek, kendilerini gelistirmeleri isteniyor. Danismanlik konulari; okul personeli alimindan velilerle iletisime, engelli ogrencilerin gereksinimlerini karsilamaktan butce planlamaya kadar cok degisik yelpazede olabiliyor. Idris Gursoy 12/02/2007 |
0 yorum:
Yorum Gönder